Kvartalsseminarium den 20 september kl 10-11

Mats Gustafsson, senior forskare på VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), berättar om lärdomarna av hur gatudriften kan användas för att bäst åtgärda vägdammsproblemen baserat på kunskaper från projekt i de nordiska länderna samt om modellering av mikroplaster från däckslitage i luften i Stockholm.
Vägkorsning med trafik.

VTI har under lång tid forskat kring vägtrafikens slitagepartiklar. I nordiska förhållanden är halterna av slitagepartiklar höga främst under våren. Orsakerna är slitage av vägbeläggningar från dubbdäck, vinterdriftåtgärder som sandning och de fuktiga och kalla förhållanden som råder på vinterhalvåret och får det bildade dammet att lagras i gatumiljön. När snön smälter och gatorna torkar upp virvlar trafiken lätt upp dammet och vi får höga PM10-halter. För att komma till rätta med dessa problem har många nationella projekt genomförts i de nordiska länderna.

Under det senaste decenniet har mikroplaster identifierats som ett mycket omfattande miljöproblem. Slitage av fordonsdäck har identifierats som den enskilt största källan till mikroplaster och bara i Sverige slits cirka 11 000 ton däckmaterial årligen (motsvarar cirka 1 miljon personbilsdäck i vikt). VTI har i ett regeringsuppdrag och flera uppföljande projekt bidragit till kunskapsuppbyggnaden kring denna källa. Mycket av däckslitaget hamnar i mark och vatten, men en del bidrar även till inandningsbara partiklar i luften.

Du hittar länk till det digitala seminariet på sidan Seminarier